به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ عبارت مشهور ی بین اندیشمندان انگلیسی زبان معروف است که می‌گویند: مراقب افکارت باش که گفتارت می‌شود، مراقب گفتارت باش که رفتارت می‌شود، مراقب رفتارت باش که عادتت می‌شود، مراقب عادتت باش که فرد ت می‌شود، مراقب شخصیت ت باش که سرنوشتت می‌شود. علمای متقدم، تربیت را فن تشکیل عادت می‌دانستند و معتقد بودند که اگر از سن پایین افراد ملزم به انجام کارهایی شوند این موارد تبدیل به عادت شود، تربیت شکل می‌گیرد. مولوی در این زمینه می‌گوید:
خاربن در قوت برخاستن
خارکن در سستی و در کاستن

داب اسمش


عادت به استفاده از تکنولوژی هم از این قاعده ممکن است مستثنی نباشد، دیر زمانی نبود که با ورود تلفن‌های همراه ویژگی‌های زندگی افراد دستخوش تغییرات بسیار زیاد ی شد. ارسال مطالب طنز جـک از طریق پیامک، برنامه ‌های چت و اخیرا مصرف از شبکه‌های اجتماعی به نوعی بالا‌ترین کارکرد را فارغ از اینکه وسائل چه باشد به اختصاص داده است. ممکن است وجه مشترک تمام این‌ها به عنوان یک آسیب مصرف ناصحیح از تکنولوژی برای استهزاء تمسخر شخصیت ی و قومیتی یابقیه امور لغوی که وجود دارند، دانست. بحث لمپنیسم با این عنوان به طور جدی جهت نخستین بار در حدود ۱۵۰ سال پیش بیان شد. جامعه‌شناسان منظور از لمپن‌ها را گروهی می‌دانستند که به هرج و مرج اغتشاش اجتماعی دامن می‌زنند ولی حرکاتشان خاستگاه ایدئولوژیک ندارد، لمپن‌ها با رفتارهایی مثل ارایش و پوشش خلاف عرف غیر معمول و گاهی حرکت‌های نمایش تخریبی، خود را به جامعه معرفی کرده در تعارضات داخلی طبقات اجتماع نقش بد بازی می‌کنند.
دابسمش ترکیب لمپنیسم و محیط مجازی

داب اسمش,داب اسمش فارسی,داب اسمش جدید

جولان لمپنسیم در فضای مجازی هر روز با روش‌های جدید ی در جامعه یا فضای مجازی شیوع پیدا می‌‌کند. مدتی است که کلیپ‌های عجیب و غریبی زیاد دیده شده به « دابسمش » پا به شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اند و مدام در حال دست به دست شدن هستند . عده‌ای جوان یا حتی نوجوان از عجیب‌ترین مسخره‌ترین روش‌ها جهت ساختن کلیپ‌های طنز همراه با لودگی استفاده می‌کنند هر فرد ، مفهوم و هر چیزی که را بخواهند مورد استهزاء تمسخر قرار می‌دهند.

Dubasmash از لحاظ لغوی به معنای دوبله درهم کوبیه و یا پرس‌شده به قول فرد ان ایرانی «دوبله برعکس» است، یک سرویس میزبانی فیلم جذاب است که بر روی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که از سیسـتم ‌علت ‌های آی‌اواس android مصرف می‌کنند اجرا می‌شود. این پروگرام آلمانی در اواخر سال ۲۰۱۴ به رتبه اول دریافت نرم‌افزار در کشور آلمان دست یافت کمی بعد در ۲۹ کشور جهان دارای این رتبه شد. در ابتدای سال ۲۰۱۵، بیش از ۵۰ میلیون بار در ۱۹۲ کشور جهان دانلود شد. دابسمش هم در ایران به نرم‌افزار متداولی تبدیل شده و صفحه اختصاصی دابسمش فارسی در اینستا‌گرام بیش از سیصد هزار دنبال کننده دارد.
دابسمش جایگزین عکس‌های سلفی

این پروگرام در زمانی ارائه شده بود که تب گرفتن عکس‌های سلفی فرونشسته نسبتا به امری عادی تبدیل شده بود. به نوعی دابسمش ورژن جدید تر از سلفی است که قاعدتا باید بانمک باشد ولی علی الظاهر این بانمکی به میزان لودگی رسیده است.

دابسمش روش کار ساده‌ای دارد به این صورت که فرد ان آهنگ یا ولوم مورد علاقه را از لیستی انتخاب کرده و همزمان با پخش آن لب می‌زنند و یا بخش ی از فیلم جالب و یا کیپی را گزینش کرده به جای شخصیت ‌های آن حرف می‌کنند. به این ترتیب با طی چند وهله آسان صوت تصویر با نیز ترکیب شده و کلیپ ساده‌ای ساخته می‌شود. این امکان به نوع خود زیاد جذاب است که شما بتوانید به جای فرد محبوب در فیلم دیدنی یا کارتونی لب بزنید و بتوانید از این تجربه کلیپی هیجان انگیز بسازید. اما نکته نگران کننده این است که به جای بهره‌برداری مناسب از این امکانات وسائل ‌ها در کشور ما همواره از بد‌ترین شکل ممکن آن‌ها مصرف می‌کنیم.
تب دابسمش در بین چهره‌های معروف

کافی است در گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی که عضو هستید گشت‌و‌گذار کوتاهی داشته باشید قطعا ً چند کلیپ عجیب و بی‌سر ته را خواهید یافت. چند جوان با پوشیدن لباس ‌های بچه‌گانه، دختر انه یا خارج از شئون اخلاقی، ظاهر شده و شروع به لودگی حرکات جلف می‌کنند. به این صورت پای کلیپ‌های دابس‌مشی این افراد مستعد لمپنیسم به گوشی‌های ما به راحتی باز شده است.

با ارزیابی تعدادی از دابسمش های ایرانی درخواهید یافت که اباحه‌گری بسیاری در این کلیپ‌ها وجود دارد که نه تنها با فرهنگ جاری کشور ما سازگار نیست بلکه در تضاد است نه فقط از مرزهای حیا عفت عبور کرده ‌اند، بلکه حداقل قیدهای اخلاقی مرسوم غربی غیراسلامی را هم رعایت نمی‌کنند. متاسفانه می بایست گفت اخیرا تب دابسمش در بین چهره‌های مشهور هنری و ورزشی نیز باز شده و با جستجو کوتاه در اینترنت می‌توانید کلیپ‌های این افراد را مشاهده بکنید .
دابسمش افراد جامعه را به سمت هزل هجو گرایش می‌دهد

در نگاه اول ممکن است بتوان به آن‌ها خندید و شاد بودن لحظه‌ای را توجیه مناسبی دانست ولی تمایل خندیدن به این کلیپ‌ها در مراحل بعدی متوجه سازندگانشان خواهد شد. این سؤال قطعا ً به ذهن خطور خواهد کرد که چگونه شخصیت تعداد محدودی از افراد جامعه ما این‌قدر تنزل پیداکرده که دست به چنین رفتارهایی می‌‌زنند؟

دکتر مجید ابهری استاد روان‌شناسی در مورد علل و پیامدهای رواج چنین پدیده‌هایی در فضای مجازی می‌گوید: ورود به محیط مجازی به دلیل نبود روش ‌های کافی در کشور ما عوارضی را به جامعه تحمیل می‌کند که یکی از آن‌ها هویت تقلبی است. خیلی ی از افرادی که در فضای مجازی دارند اسم، جنسیت حتی شغل جعلی دارند. دابسمش فقط کاری که ازنظر رفتار‌شناسی جهت جامعه ما انجام می‌دهد این است که آن‌ها را به هزل هجو گرایش می‌دهد شخصیت اصلی آن‌ها را به بازی می‌گیرد.

وی در ادامه می‌افزاید: جوانانی که امروز به دابسمش روی آورده‌اند در آینده می‌خواهند پدر و مادر شوند. با به‌جای گذاشتن چنین آثاری آینده خودشان را تخریب خواهند کرد. دابسمش را جهت سری کار ‌های هنری ایجاد کرده ‌اند نه اینکه امروز ما برای تفریح سرگرمی از آن مصرف کنیم. متأسفانه هویت آینده مدیریتی دختر ان پسران ما با این حرکت تخریب خواهد شد.

خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره حج بیان می‌فرماید: «وَ اجتَنِبوا قَولَ الزّورِ»، از گفتار باطل اجتناب ورزید. در تفسیر «قول زور» بعضى از مفسران آن را اشاره به کیفیت «لبیک» گفتن مشرکان در مراسم حج در جاهلیت دانسته‌اند. زیرا آن‌ها «لبیک» را که آیینه تمام نماى توحید و یگانه‌پرستی است آن‌چنان تحریف کرده بودند که مشتمل بر زننده‌ترین تعبیرات شرک‌آلود شده بود. با توجّه به تفسیر این آیه هر سخن باطل و بیهوده مصداق قول «زور» است که در اصل به مفهوم سخن دروغ و باطل خارج از میزان اعتدال می‌باشد. مفهوم این آیه بدین صورت است که به آدم امر می‌کند که از هرگونه گفتار باطل و بیهوده به هر نوع کیفیتی که هست باید دوری کرد.

پیامک، چت، شبکه‌های اجتماعی، عکـس سلفی دابسمش و… تربیت افراد جامعه ما را مخدوش کرده ‌اند این روند سرعت بسیار زیاد بالایی به گرفته است و مدام با ارائه برنامه ‌های نو و باقابلیت‌های تازه در حال شتاب‌گیری هستند . رفتار، گفتار و سبک زندگی جامعه ما متأثر از این تغییرات شده است ما در مقابل فقط نظاره‌گر هستیم. جای تأسف دارد که بسیاری از والدین نمی‌دانند فرزندانشان مشغول به تهیه چنین کلیپ‌هایی هستند متأسفانه در ارتباط با چند نفر از جامعه‌شناسان متخصصان علوم رفتاری آن‌ها اطلاعی از دابسمش و این نوع کلیپ‌ها نداشتند. تمام ما اگر معتقد باشیم که چنین مطالبی مصداق گفتار باطل می باشند پس اجتناب از دریافت و یا به اشتراک گذاشتن چنین موارد ی می‌تواند لمپن‌های مجازی را به انزوا بکشاند./نسیم آنلاین

گویا این انرژی نهفته شده در بین افراد که به نوعی با لودگی و لمپنیسم ممزوج شده در قاب هایی از قبیل دابسمش و غیره نمود بیرونی پیدا می نماید ، با زبان بی زبانی فریادِ تمنای فرهنگ و خط مشیی را سر می دهد که متناسب با معیارهای داخلی، برای تخلیه سالم و هنجارمندش است. به فرموده فرمانبردار فرزانه انقلاب ارزش “فضای مجازی” به اندازه ارزش “انقلاب اسلامی” است. جواب به این تمناهای پنهان امروز بیش از پیش احساس می شود، و عزم ی ملی را می طلبد.