خلاصه داستان:

پنج سال از زمانی که هیکاپ بی‌دندان توانستند با موفق یت اژدهایان و وایکینگ‌ها را باهم متحد کنند طی ‌شده است. درحالی‌که آسترید، اسناتلوت و بقیه گروه در مسابقه‌ی اژدها سواری با یکدیگر رقابت می‌کنند، جفت جدایی‌ناپذیر در عمق آسمان سیر می‌کنند و قلمروهای ثبت‌نشده را در نقشه ترسیم و به کاوش برای کشف جهان ‌های ادامه‌ می‌دهند. دریکی از سفر های ماجراجویانه دو رفیق (هیکاپ و آسترید) با غار اسرار آمیر یخی که خانه‌ی صدها اژدهای وحشی و اژدها سواران مرموز است، روبرو می‌شوند. ناگهان آن‌ها را در کانون میدان نبرد می‌یابند. نیز اکنون ، وقت آن رسیده است هیکاپ و بی‌دندان با یکدیگر متحد شوند تا برای آنچه بدان معتقد هستند پایداری کنند. آن‌ها باید باهم باشند تا آنچه در توان دارند برای تغییر آینده اژدهایان و آدم ‌ها هزینه کنند …


دانلود کارتون های قدیمی

در مورد شرکت سازنده پویانمایی:

دریم ورکز از مجموعه ‌های انیمیشن‌سازی مشهور آمریکایی است که در سال ۱۹۹۴ به‌وسیله مثلث یهودی اسپیلبرگ، کاتزنبرگ و گفن بناگذاشته شد.
دانلود کارتون های دهه 60,دانلود کارتون های قدیمی,دانلود کارتون جدید


ازعبارت آثار مشهور این شرکـت می‌توان به شرک، ماداگاسکار، مربی اژدها و پاندای کونگفوکار اشاره کرد.
دریم ورکز خود را محدود به تهیه پویانمایی‌های سینمایی نکرد با نمونه‌برداری از آثار سینمایی مشهور خود و ایجاد تعلیق‌های سلسله‌وار در آن‌ها، دست به تهیه داستانی ‌های انیمیشنی جذاب زد. در این بین مجموعه ‌های پاندای کونگ‌فو کار، مربی اژدها هیولاها بیگانگان با استقبال جهان ی روبرو شدند.

ترکیب تلفیق فرهنگی ایجاد توازن تعادل اسطوره‌ای ازعبارت خلاقیت‌های کمپانی دریم ورکز به‌حساب می‌آید که در سری پویانمایی‌های ماداگاسکار و پاندای کونگ‌فو کار به‌وضوح قابل‌مشاهده است. ترکیب اسطوره‌ها فرهنگ شرقی با اندیشه و اساطیر غربی مبلغ نوعی اندیشه است که به‌ظاهر پیامی مبنی بر یکپارچه‌سازی جهان ی و کم‌رنگ ساختن خطوط مرزی، تمدنی و قومی – قبیله‌ای را فریاد می‌زند اما در باطن نتیجه‌گیری‌های فلسفی عمیقی در پی دارد که نه‌فقط مفهوم همـدل ی و یکپارچگی از آن برنمی اید بلکه نوعی برتری را به نمایش می‌گذارد و بعضاً با توهین‌های مخفیانه‌ای همراه است.

رویه دریم ورکز بخصوص در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که نه‌تنها در پی سرگرم کردن مردم بخصوص کودکان نوجوانان است بلکه در راستای ارائه شکل خاصی از اندیشه استراتژیک گام برمی‌دارد تا نسل‌های نو را به پذیرش دیدبرخی آینده‌نگرانه اما از جنس غربی و عمدتا منحط آن دعوت نماید . در واقع متصدیان این کمپانی در کسوت معلم استراتژی درصدد تربیت نسل‌های آینده بر بستر فرهنگ باورهای می باشند .

پویانمایی اژدهای را چطور تربیت بکنید همان‌گونه که از نام آن هم پیداست در تلاش برای تربیت نسلی از کودکان و نوجوانان است که با تذکر به قدرت رسانه‌ای غرب تا حدودی دچار بحران هویتی شده‌اند و تحریفات شدید تاریخی سینمای غرب چنان گردی بر داستان‌های قبلییان و اجدادشان نشانده که در فضای غبارآلود آکنده از دروغ و راست مجوز تنفس هوای حقیقت را به آن‌ها نمی‌دهد.
فیلم جذاب روایت گر جریان صیرورت تکامل هیکاپ از بدو تولد تا زمان نوجوانی و جوانی اوست. شخصیت هیکاپ به‌عنوان آدم طراز غربی نرم نرمک در کوران حوادث شکل می‌گیرد تصمیمات سرنوشت‌ساز او منجر به تغییر حرکت قومش می‌شود تا جایی که حتی صلاحیت توانایی رهبری قومش را پیدا می‌کند موردپذیرش همگان قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های مهم و قابل‌تأمل مربی اژدها این است که پیام‌های پیچیده درهم‌تنیده‌ی فلسفی و ژرف به زیبا یی در قالب دیالوگ‌های روان بر زبان شخصیت‌ها جاری می‌شود بدون اینکه بچه و نوجوان دچار عدم درک مفاهیم شوند. در کنار محتوای قوی و ایدئولوژیک، از تکنولوژی پیشرفته موشن کپچر، نوآوری درروش عکس برداری و مصرف از پردازشگرهای چندهسته‌ای دارای قابلیت‌های مقیاس دهی که کاتزنبرگ از آن با عنوان انقلابی در تصویر برداری یاد می‌کند نیز نمی‌توان غافل شد. ترکیب موسیقی حماسی با جلوه‌های تصویر ی در کنار محتوای عمیق در انتقال حس حال هوای جریان به مخاطب بسیار کمک‌کننده ظاهرشده‌اند.

زرق‌وبرق و تکنیک‌های به کار گرفته‌شده در پویانمایی که چشـم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند از یک‌سو محتوای عمیق و فلسفی آن از طرف دیگر به اثر غنای خاصی بخشیده است.

هر چند باید این نکته را در نظر داشت که ارزش آثار ابرقهرمانی و اسطوره‌ای سینمای امریکا تنها در تکنیک ویژگی‌های بصری آن‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه روی دیگر سکه‌ی سینمای امریکا القای مفاهیم پیچیده‌ی فلسفی به سبکی قابل‌فهم برای کودکان و نوجوانان است. در سطور بعد به برخی از مؤلفه‌های استراتژیک و ایدئولوژیک موجود در پویانمایی چگونه اژدهای را تربیت بکنید ۲ به‌تفصیل اشاره خواهد شد.

مولفه های استراتژیک:

قدرت (power):

اصلی قدیمی که در برخی مواقع بوسیله شخصیت‌های پویانمایی تکرار می‌شود دشمنی بین وایکینگ‌ها و اژدهایان است. پیش از اینکه هیکاپ بتواند با تسخیر قلب ذهن خشم شب او را تحت کنترل درآورد وایکینگ‌ها به چشم دشمن به اژدهایان می‌نگریستند ولی هیکاپ می‌تواند با تصرف قلب بی‌دندان و با نظر بر چشم ان او صعوبت و خشونت موجود در چهره‌ی دشمن دیرینه‌ی را بزداید رابطه معنادار دوست ها ه‌ای با او برقرار نماید .

در اتوپیای برک دیگر اژدها به‌عنوان موجودی که درصدد از بین بردن آدم است به شمار نمی‌رود بلکه نوعی همزیستی دوست ها ه بین او و آدم برقرار می‌شود که قبلیه‌ی پر از بغض، نفرت دشمنی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد لکن پیش نیاز ضروری برای مبدل گشتن دشمنی به دوستی پاک کردن حافظه از رخدادها وقایع مابین طرفین و به فراموشی سپردن باورها اعتقادات است. به همین خاطر نسیان فراموش کردن قدیم ‌ها و تلاش برای برقراری رابطه با دشمن و ایجاد رابطه دوست ها ه با او ازعبارت پیام‌های با اهمیت پویانمایی به شمار می‌آید.
اما چنین قدرتی که بتوان به‌واسطه‌ی آن دشمن را به رفیق تبدیل کرد، وجود دارد؟

آنچه هیکاپ با عمل و رفتار خودالقا می‌کند سیر تکامل شخصیت او بیننده را به آن سمت می‌کشاند بهره‌گیری از قابلیت‌های قدرت نرم است.

هیکاپ برخلاف پدرش که اکثرا اوقات برای مواجهه با دشمن از ترفندهای جنگ سخت یاری می‌گیرد و با وقوع هر رویداد تهدیدکننده‌ای شمشیر را از رو بسته لباس رزم به تن می‌پوشد و فرمان جنگ صادر می‌کند از روحیه‌ی صلح‌جویانه‌تری برخوردار است و تلاش می‌کند بدون به‌کارگیری تئوری‌های قدرت سخت، از وقوع هرگونه جنگ سخت پیشگیری نماید با مذاکره گفت‌وگو مشکلات را حل‌وفصل نماید.

هرچند هیکاپ با به کار بستن تئوری‌های جنگ نرم در برخی مواقع موفق به تحقق اهداف می‌شود ولی در مواجهه با «دشمن بد» به این موضوع پی می‌برد که گفت‌وگو و صلح در چنین شرایطی معنا ندارد و باید در مقابل دشمن پایداری کرد و او را عقب راند.

هیکاپ می‌تواند قلب و ذهن «دشمن بهتر » را با تئوری‌های قدرت نرم تسخیر نماید اما در میانه راه پرفرازونشیب زندگی‌اش درمی‌یابد که زندگی فقط عرصه‌ای برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها نیست بلکه برای از بین بردن «دشمن بد» باید به مـدل ‌ها و الگوهای جنگ سخت متوسل شد. هیکاپ درک می‌کند که برای مواجهه با دشمن رام نشدنی هدایت و رهبری قومش باید الم جنگ بیفرازد به نزاع با دشمن بد برود و در این راه تسخیر قلب ذهن دشمن بهتر برای موفق یت در میدان نزاع با دشمن بد ترفندی است که اقطعا ل پیروزی او را صدچندان می‌کند.

او بعد از فقدان پدر، دشمن سرسختی چون دراگو را پیش روی می‌بیند. فرمانده‌ی سپاه دشمن بد در قدیم ‌های دور از اژدهاها ضربه‌ی سختی خورده است اما او اکنون سپاهی متشکل از آدم ‌ها و اژدهایان فراهم آورده و به دنبال تسلط کامل برجهان است. هیکاپ مانند قدیم با دشمنی که بتواند قلب و ذهنش را تمالک نماید روبرو نیست بلکه او قصد نبرد با دشمنی دارد که خود قلب و ذهن اژدهایان را در راستای مطامع خلافش تصرف کرده است.
هیکاپ باراهنمای ی‌های مادر و پدر فقیدش! راه مبارزه با دشمن سرسختی چون دراگو را فرامی‌گیرد. خشم شب به‌واسطه‌ی جادوی قدرتمند الفای بد و دراگو مجبور به پذیرش ولایت حاکم سپاه دشمن بد می‌شود ولی این سرسپردگی ناخواسته تسخیر مقطعی دوامی نمی‌آورد هیکاپ باری دیگر موفق می‌شود با شکست طلسمی که قلب و ذهن اژدها را تحت سیطره‌ی بدی‌ها درآورده است، دشمن دیروز و یار شفیق امروز! را به خویش بازگرداند.

حال این سؤال پیش می‌آید که رویکرد قدرت مدارانه ی هیکاپ همراهان او در مواجهه با دشمن بهتر و بد از کجا آمده است؟

پیش از جواب به این پرسش ابتدا باید فهمی از قدرت پیدا کرد.

قدرت در ساده‌ترین تعریف یعنی تحمیل عزم ‌ی بر دیگری.

هرگاه فردی عزم ‌ی خود را بر کسی یا چیزی تحمیل کرد، ولایتش بر آن فرد یا شی‌ء مستولی می‌شود. در نقطه‌ی مقابل طرفی که از خود ضعف نشان دهد مسلماً در دام اقتدار (نقطه‌ی مقابل اضعاف) طرف مقابل گرفتار می‌گرد. این قدرت در شکل ارگانیک به سه دسته سخت، نیمه سخت و نرم تقسیم می‌شود.