مقدمه:

پولیش کردن خودرو امروزه تقریبا به دو روش کلی انجام می پذیرد، 1- دستی 2-ماشینی.
در این مقاله هدف آموزش روش دستی میباشد. (جهت مطالعه آموزش روش ماشینی اینجا کلیک نمایید).
مقایسه دو روش پولیش کاری: اشتباهی که بسیاری از کاربران مبتدی پولیش معمولا مرتکب میشوند این است که روش دستی پولیش را یک روش سنتی و روش ماشینی را یک روش مدرن در نظر میگیرند، در حالی که هر یک از این روش ها مورد مصرف خود را دارند. تصور نمایید که قصد ترمیم یک خراش در یک لبه شکسته از بدنه را دارید و به دلیل شکل خاص آن قسمت از بدنه میبایست با دقت پنبه ی پولیشی را در قسمت های مورد نظر حرکت دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و یا فرض کنید یک قسمت تو رفته و گود شده از بدنه را میخواهید پرداخت نمایید، در این گونه موارد دستگاه پولیشر کارساز نمیباشد، همچنین کاربران حرفه ای جهت پولیش کردن خودرو معمولا علاقه ای به استفاده از دستگاه ندارند و معتقدند که توسط دست خود با دقت بهتری این کار را انجام خواهند داد و کیفیت و ظرافت نهایی بالاتر خواهد رفت. با این حال دستگاه پولیشر نیز موارد مصرف خود را دارد به عنوان مثال در یک کارخانه خودرو سازی هیچ گاه توسط دست این کار انجام نخواهد شد.

آموزش طریقه استفاده از پولیش به صورت دستی
مقدمه:
پولیش کردن خودرو امروزه تقریبا به دو روش کلی انجام می پذیرد، 1- دستی 2-ماشینی.
در این مقاله هدف آموزش روش دستی میباشد. (جهت مطالعه آموزش روش ماشینی اینجا کلیک نمایید).
مقایسه دو روش پولیش کاری: اشتباهی که بسیاری از کاربران مبتدی پولیش معمولا مرتکب میشوند این است که روش دستی پولیش را یک روش سنتی و روش ماشینی را یک روش مدرن در نظر میگیرند، در حالی که هر یک از این روش ها مورد مصرف خود را دارند. تصور نمایید که قصد ترمیم یک خراش در یک لبه شکسته از بدنه را دارید و به دلیل شکل خاص آن قسمت از بدنه میبایست با دقت پنبه ی پولیشی را در قسمت های مورد نظر حرکت دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و یا فرض کنید یک قسمت تو رفته و گود شده از بدنه را میخواهید پرداخت نمایید، در این گونه موارد دستگاه پولیشر کارساز نمیباشد، همچنین کاربران حرفه ای جهت پولیش کردن خودرو معمولا علاقه ای به استفاده از دستگاه ندارند و معتقدند که توسط دست خود با دقت بهتری این کار را انجام خواهند داد و کیفیت و ظرافت نهایی بالاتر خواهد رفت. با این حال دستگاه پولیشر نیز موارد مصرف خود را دارد به عنوان مثال در یک کارخانه خودرو سازی هیچ گاه توسط دست این کار انجام نخواهد شد.


آموزش پولیش کردن دستی خودرو: انگیزه پولیش کردن یک خودرو چند دلیل میتواند داشته باشد که در زیر توضیح داده شده است.

1- شما یک خودروی نو از کارخانه تحویل گرفته اید و قصد پرداخت کردن آن را برای بار اول دارید. خودروها وقتی در کارخانه تولید میگردند معمولا پولیش نمیشوند مگر در موارد ترمیمی بخش های آسیب دیده از رنگ در حین تولید (لکه گیری رنگ)، با این حال برخی از کمپانی ها خودرو را به صورت سطحی پولیش خواهند کرد اما این عمل تنها به دلیل حذف گرد و غبارهای جزئی میباشد که در حدفاصل اطاق رنگ و کوره به دلیل خیس و چسبناک بودن بدنه روی سطح آن میچسبد و باعث تار شدن رنگ میشود. یک خودرو وقتی از کمپانی خارج میشود دارای رنگی با موجهای یکنواخت خواهد بود که این اتفاق در رنگ های متالیک بیشتر دیده میشود و برای این کار نیاز است یک بار خودرو کاملا پولیش شود تا جلوه واقعی خود را پیدا کند.

1- خودروی شما هیچ آسیب رنگی ندارد و تنها بعد از مدتها قصد دارید با پولیش کردن به آن درخشندگی بیشتری دهید تا ماتی که به مرور زمان بر رنگ خودرو ایجاد شده است از بین رود. این ماتی بر اثر شرایط مختلف آب و هوایی و دانه های ریز گرد و غبار معلق در هوا و برخورد آنها با خودرو در هنگام حرکت ایجاد میشود و به سادگی با پولیش از بین خواهد رفت.

2- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف جزئی کمی خراشیدگی و سائیدگی پیدا کرده است و قصد از بین بردن خطوط ایجاد شده را دارید. (جهت شناسایی انواع خراش‌ها اینجا کلیک نمایید)

3- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف معمولی قر شده و رنگ آن از بین رفته و پس از صافکاری و نقاشی مجدد قسمت آسیب دیده, نیاز است که رنگ آن توسط پولیش براق شود.

همه این موارد توسط پولیش قابل رفع میباشند اما طرز استفاده از پولیش مهمترین بخش کار میباشد.

مواد و وسائل لازم جهت پولیش کردن: تمام ابزار و وسائلی که شما جهت براق کردن رنگ بدنه اتومبیل خود نیاز دارید یک قوطی پولیش + چند تکه پارچه پنبه ای و نرم میباشد.



85,829 تعداد نمایش:
1392/05/16 تاریخ:





آموزش طریقه استفاده از پولیش به صورت دستی

مقدمه:

پولیش کردن خودرو امروزه تقریبا به دو روش کلی انجام می پذیرد، 1- دستی 2-ماشینی.

در این مقاله هدف آموزش روش دستی میباشد. (جهت مطالعه آموزش روش ماشینی اینجا کلیک نمایید).

مقایسه دو روش پولیش کاری: اشتباهی که بسیاری از کاربران مبتدی پولیش معمولا مرتکب میشوند این است که روش دستی پولیش را یک روش سنتی و روش ماشینی را یک روش مدرن در نظر میگیرند، در حالی که هر یک از این روش ها مورد مصرف خود را دارند. تصور نمایید که قصد ترمیم یک خراش در یک لبه شکسته از بدنه را دارید و به دلیل شکل خاص آن قسمت از بدنه میبایست با دقت پنبه ی پولیشی را در قسمت های مورد نظر حرکت دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و یا فرض کنید یک قسمت تو رفته و گود شده از بدنه را میخواهید پرداخت نمایید، در این گونه موارد دستگاه پولیشر کارساز نمیباشد، همچنین کاربران حرفه ای جهت پولیش کردن خودرو معمولا علاقه ای به استفاده از دستگاه ندارند و معتقدند که توسط دست خود با دقت بهتری این کار را انجام خواهند داد و کیفیت و ظرافت نهایی بالاتر خواهد رفت. با این حال دستگاه پولیشر نیز موارد مصرف خود را دارد به عنوان مثال در یک کارخانه خودرو سازی هیچ گاه توسط دست این کار انجام نخواهد شد.

www.jalasanj..com

آموزش پولیش کردن دستی خودرو: انگیزه پولیش کردن یک خودرو چند دلیل میتواند داشته باشد که در زیر توضیح داده شده است.

1- شما یک خودروی نو از کارخانه تحویل گرفته اید و قصد پرداخت کردن آن را برای بار اول دارید. خودروها وقتی در کارخانه تولید میگردند معمولا پولیش نمیشوند مگر در موارد ترمیمی بخش های آسیب دیده از رنگ در حین تولید (لکه گیری رنگ)، با این حال برخی از کمپانی ها خودرو را به صورت سطحی پولیش خواهند کرد اما این عمل تنها به دلیل حذف گرد و غبارهای جزئی میباشد که در حدفاصل اطاق رنگ و کوره به دلیل خیس و چسبناک بودن بدنه روی سطح آن میچسبد و باعث تار شدن رنگ میشود. یک خودرو وقتی از کمپانی خارج میشود دارای رنگی با موجهای یکنواخت خواهد بود که این اتفاق در رنگ های متالیک بیشتر دیده میشود و برای این کار نیاز است یک بار خودرو کاملا پولیش شود تا جلوه واقعی خود را پیدا کند.

1- خودروی شما هیچ آسیب رنگی ندارد و تنها بعد از مدتها قصد دارید با پولیش کردن به آن درخشندگی بیشتری دهید تا ماتی که به مرور زمان بر رنگ خودرو ایجاد شده است از بین رود. این ماتی بر اثر شرایط مختلف آب و هوایی و دانه های ریز گرد و غبار معلق در هوا و برخورد آنها با خودرو در هنگام حرکت ایجاد میشود و به سادگی با پولیش از بین خواهد رفت.

2- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف جزئی کمی خراشیدگی و سائیدگی پیدا کرده است و قصد از بین بردن خطوط ایجاد شده را دارید. (جهت شناسایی انواع خراش‌ها اینجا کلیک نمایید)

3- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف معمولی قر شده و رنگ آن از بین رفته و پس از صافکاری و نقاشی مجدد قسمت آسیب دیده, نیاز است که رنگ آن توسط پولیش براق شود.

همه این موارد توسط پولیش قابل رفع میباشند اما طرز استفاده از پولیش مهمترین بخش کار میباشد.

مواد و وسائل لازم جهت پولیش کردن: تمام ابزار و وسائلی که شما جهت براق کردن رنگ بدنه اتومبیل خود نیاز دارید یک قوطی پولیش + چند تکه پارچه پنبه ای و نرم میباشد.

www.jalasanj.com

انتخاب پولیش مناسب: قبل از شروع و هر اقدامی باید توجه داشته باشید که پولیش مناسب را انتخاب نمایید چراکه در صورت انتخاب ناصحیح ممکن است عوارض و نتایج نا مطلوبی ایجاد شود.

برای آشنایی با انواع پولیش و موارد مصرف و تشخیص و انتخاب مناسب‌ترین پولیش اینجا کلیک نمایید.

شروع کار:

قبل از اقدام به پولیش کاری حتما توجه داشته باشید که سطوح مورد نظر گلی و کثیف نباشند و بهتر است قبل از پولیش کاری یک بار به صورت خیلی سطحی بدنه خودرو را بشوئید تا سطح هیچ گونه کثیفی نداشته باشد (دانه های گل روی بدنه در هنگام پولیش کردن خود باعث ایجاد خطوط و خراشهای جدید خواهند شد). بعد از شستشو، خودرو را در محلی قرار دهید تا کاملا خشک شود و هیچ رطوبتی در هنگام پولیش کردن وجود نداشته باشد. در هنگام پولیش کاری نباید سطح بدنه خودرو داغ باشد، یک دمای معمولی و به دور از نور مستقیم خورشید بهترین حالت میباشد (داغ بودن بدنه خودرو و سرد بودن بیش از حد باعث ماسیده شدن پولیش روی بدنه خواهد شد و کار را دشوار خواهد کرد). توجه داشته باشید که پولیشی که خریداری کرده اید مناسب کار شما باشد. مثلا یک پولیش زبر میتواند دقیقا مانند یک سنباده به جای اینکه سطح را براق نماید، سطح را مات کند (پس در صورتی که از پولیش زبر استفاده نمایید حتما پس از آن باید از پولیش نرم جهت براقی نهایی استفاده نمایید). برای شروع حداقل نیاز به دو تکه پارچه نخی آبگیر دارید، بهترین پارچه جهت پولیش کردن دستی به ترتیب زیر میباشد: 1- پارچه میکروفیبر 2- حوله نرم پرز دار 3- پنبه نرم 4-نمد و پارچه پولیش.

www.jalasanj.com

مناسبترین و در دسترس ترین گزینه دو تکه حوله تمیز و ضخیم با ابعاد حدودا 30‍×30 سانتی متر میباشد که میتوانید هر یک از آنها را تا بزنید تا ضخیم تر شود و راحت تر در دست شما قرار گیرد. یک پارچه جهت پولیش کردن و پارچه بعدی جهت تمیز کردن استفاده میشود. ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی بدنه قرار دهید و پارچه را بر روی بدنه و پولیش قرار دهید و شروع به مالش سطح نمایید. حرکت را با کمی فشار دست و با سرعت یکنواخت و پیوسته انجام دهید، میتوانید حرکت را به صورت دایره‌ای و یا خطی (رفت و برگشتی) انجام دهید اما دقت داشته باشید که هر نوع حرکتی که انجام میدهید تا انتهای کار ثابت باشد. در نوع حرکت خطی میتوانید جهت رفت و برگشت را به صورت مرحله ای 90درجه بچرخانید (بهترین و پربازده ترین نوع حرکت، حرکت عمود بر خراش ها میباشد و با تغییر دادن جهت حرکت کلیه خراشهای روی بدنه را میتوانید حذف نمایید). در حرکت نوع چرخشی نیز میتوانید جهت چرخش را در زمان های مختلف معکوس نمایید.

www.jalasanj.com

این کار را بسته به مقداری که لازم است انجام دهید، اگر قصد شما تنها ترمیم یک خراش میباشد، حرکت را در همان محدوده فقط انجام دهید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید و اگر قصد شما پولیش کردن کامل بدنه می باشد، این حرکت را از یک طرف شروع کرده و مرتبا به نواحی دیگر حرکت نمایید. در صورتی که احساس خستگی کردید میتوانید چرخش دایره ای یا حرکت دست را معکوس نموده و پس از مدتی مجددا جهت را معکوس نمایید. عمل مالش توسط پارچه را تا زمانی انجام دهید که مواد پولیش بر روی بدنه محو شود و اگر دوباره لازم میباشد مقداری پولیش بر روی بدنه قرار داده و مجددا همین اعمال را تکرار نمایید.

در صورتی که یک خراش بیش از حد عمیق می‌باشد و پولیش نرم قادر به حذف آن نمیباشد، میتوانید از پولیش زبر استفاده نمایید، به این صورت که به مقدار کمی پولیش زبر را تنها در قسمت خراش مورد نظر قرار داده و سپس اقدام به پرداخت آن نمایید تا خط مورد نظر کوچک یا محو شود، در این حالت محدوده پولیش شده با پولیش زبر احتمالا مات شده است و لازم است مجددا توسط پولیش نرم محدوده را براق نمایید.

(جهت اطلاع و دانستن بیشتر در مورد انواع خراش ها به مقاله "روش کار پولیش" در وب سایت jalasanj.com مراجعه فرمایید)

پس از اینکه سطوح را کاملا پولیش کردید و کار به اتمام رسید میبایست توسط یه تکه حوله نرم و تمیز آثار چربی های احتمالی به جا مانده پولیش را از بین ببرید و کافیست که توسط حوله تمیز سطح را تمیز نمایید، همچنین میتوانید به جای اینکار خودرو را یک بار بشویید. برخی از افراد برای استفاده از این حوله و مرحله نهایی ترجیح میدهند که حوله را با آب گرم کمی مرطوب نمایند و برخی نیز برعکس مایل هستند که از یک دستمال کاملا خشک استفاده نمایند و انتخاب این مورد به سلیقه شما بستگی دارد.

در انتها یک مرور کلی بر مراحل پولیش کردن خودرو انجام میدهیم:

1- خودرو را بشویید تا آثار گِل و کثیفی روی آن نباشد.

2- خودرو را در محلی قرار دهید که نور مستقیم خورشید روی بدنه آن قرار نداشته باشد و سطح بدنه داغ نباشد.

3- نوع خراش را بررسی نمایید و پولیش مناسب را (از نظر مقدار زبری) انتخاب نماید.

4- مقداری پولیش روی بدنه قرار داده و با پارچه یا حوله تمیزی شروع به مالیدن روی سطح نمایید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید.

5- پس از اتمام کار سطح پولیش شده را توسط یک تکه پارچه یا حوله نرم و خشک تمیز نمایید.